Šta je to stres i kako ga prepoznati?

stres i mindfulness

Stres ne mora uvek da bude negativan. Kada smo suočeni sa životnim izazovima, mala doza “pritiska” ponekad može da pomogne u ostvarivanju ciljeva ili prevazilaženju problema. Stres pomaže da damo sve od sebe kada je potrebno. Međutim, kada stanje stresa traje dugo može da ima veliki uticaj na fizičko, mentalno i psihičko zdravlje.

Šta je stres?

Stres je fiziološki proces, način na koji na koji naše telo odgovara na izazov ili pretnju  To je evolutivni mehanizam koji nam pomaže da preživimo u životno-ugrožavajućim okolnostima, podižući sve svoje sisteme na maksimum. Stres je iako to često ne doživljamo na takav način i vrsta samo-zaštite. U mnogim životnim okolnosima nam pomaže da ostanemo koncentrisani, budni i oprezni. Recimo, kada vozimo kroz veliku gužvu ili prelazimo ulicu, mala doza stresa nam obezbeđuje sigurnost.

Stres nam takođe pomaže da odgovorimo na izazove. Kada imamo javni nastup, kada učimo i pripremamo sa za ispit (a radije bismo gledali TV),  stres nam pomaže da ostanemo budni i koncentrisani. Međutim, postoji granica posle koje stres vise nije pomoć, već postaje pretnja zdravlju, miru, opuštenosti, komunikaciji, relacijama i samom kvalitetu života..

Kako smanjiti stres?

Akutni i hronični stres

S obzirom da nas stres štiti, pomaže nam da preživimo i borimo se sa izazovima, gde nastaje problem? Problem u stresnoj reakciji nastaje zbog toga što nervni sistem ne pravi razliku između stvarne, fizičke i emocionalne ugroženosti. Kada smo recimo u sred rasprave s prijateljem, kada imamo finansijske poteškoće ili nagomilane račune, možemo proći kroz stres kao da nam stvarno život “visi o koncu”. Ako ne naučimo da razvijemo u sebi određenu vrstu selektivnosti, svaka, i najmanja situacija može postati uzrok napetosti. Stres tako postaje konstanta u životu i vremenom može preći u hronični stres.

Hronični stres menja gotovo sve sisteme u telu. Utiče na varenje, imunološki sistem, hormone, povećava rizik od šloga i srčanog udara, i ubrzava starenje. Najnovija istraživanja pokazuju da hronični stres može značajno da promeni funkcionisanje mozga, otvarajući put za anksioznost, depresiju, kao i mnoge psihičke i mentalne probleme.

Simptomi stresa

Stres nije naša “druga” priroda, niti je stanje koje treba da traje. Jedan od najvećih problema današnjice je to što se na stres naviknemo, često ne obraćajući pažnju na očigledne znakove koji se pojavljuju.

Fizički simptomi  stresa:

  1. Poremećaj varenja, zatvor ili dijareja
  2. Nesanica
  3. Vrtoglavica ili osećaj nestabilnosti
  4. Bol u grudima
  5. Pad imuniteta
  6. Hormonski poremećaji I gubitak seksualne želje

Najčešći simptomi koji mogu često proći neopaženo a na koje treba obratiti pažnju:

  1. Problemi s koncentracijom I pamćenjem
  2. Utučenost i osećaj izolovanosti
  3. Česta nervoza , iritiranost i uznemirenost
  4. Stalno stanje brige
  5. Sklonost ka “negativnom” razmišljanju

Kako pobediti stres?

Poslednjih decenija se Mindfulness program za razvijanje svesne pažnje pokazao kao jako dobar metod za smanjivanje stresa.

Uz pomoć različitih tehnika koje ovaj program podrazumeva, razvija se unutrašnja svesnost koja pomaže u prepoznavanju prvih  simptoma stresne reakcije, koja se zatim može kontrolisati pa i “isključiti”. To je posebno korisno u slučajevima hroničnog stresa, kao i u situacijama koje nas uvode u stresnu reakciju iz čisto psiholoških razloga. Takođe, vrlo često, kada prolazimo kroz određeno neprijatno iskustvo, ne umemo da se isključimo po njegovom prestanku, već često satima pa i danima nastavimo da se stalno vraćamo i iznova preživljavamo isto iskustvo. Svaki put kada ponovo proživljavamo određeno iskustvo- ponovo preživljavamo i stres. To stvara pravi “začarani krug” u stresnoj reakciji.

Kroz Mindfulness, razvojem svesnosti, naučimo da prepoznamo prestanak stresnih okolnosti. Naučimo da budemo selektivni, i prepoznamo kada da se isključimo.

0 replies
Leave a Reply
Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *