Depresija i mindfulness

mindfulness-i-depresija

Mindfulness (svesna pažnja) je program koji se koristi u svetu poslednije četiri decenije, i kako brojna istraživanja pokazuju može biti vrlo koristan metod u lečenju i prevazilaženju depresije.

Jedno od pitanja koje se može postaviti je, kako izlečiti depresiju uz pomoć razvijanja svesne pažnje i na koji način se ovo izlečenje dešava?


Depresija

Depresija nije samo najučestaliji mentalni problem, već je istovremeno i najuporniji.

S vremena na vreme, svi prolazimo kroz teške periode u živoru ili osećamo tugu, uznemirenost, ljutnju i bezvoljnost. To je potpunu prirodno.

Kako najnajnovija istrażivanja pokazuju, um prirodno teži da se vrati u balans kada je iz njega “izbačen” tako da se po prestanku  perioda napetosti i promena obično vraćamo u periode stabilnosti.

Međutim, određeni broj ljudi se ne vrati u uobičajeno stanje, već prolazi kroz kraći ili duži period depresije.

U slučajevima u kojima  depresivne epizode traju duže, manifestuju se snažno I burno  ili se ponavljaju, govorimo o depresiji.

Depresija je poslednjih decenija vrlo često ali i ozbiljno mentalno stanje.

Depresija negativno utiče na doživljavanje sebe i okoline, na procese mišljenja, kao i na kompletan kvalitet života.

Depresija prouzrokuje osećaj duboke tuge, i mnoge druge psihičke probleme koji mogu dovesti do potpunog povlačenja u sebe, gubljenja životne snage, volje I interesovanja.

Na sreću, lečenje depresije je moguće.

 

Depresija- simptomi

Simptomi depresije mogu varirati od blagih do vrlo izraženih, kao što su:

-Bezvoljnost i gubitak motivacije

-Odsustvo životne radosti

-Odsustvo užitka i osećaja ispunjenosti

-Osećaj krivice i kajanja

-Osećaj manje vrednosti I gubitak samo-pouzdanja

-Nizak nivo energije

-Promene apetita

-Previše ili premalo sna

-Problemi sa mislima, koncentracijom, pamćenjem ili donošenjem odluka

Kada ovi simptomi traju najmanje dve nedelje, smatra se da je u pitanju depresivna epizoda.

 

Par činjenica o depresiji

-Depresija se može desiti bilo kome, bez obzira na pol, godište i rasu

-Najčešće se prva “epizoda” dešava u kasnim dvadesetim

-Svaki četvrti stanovnik zemlje će bar jednom u životu imati depresivnu epizodu, a taj procenat beleži porast svake godine

-Depresija više pogađa žene, a neke studije pokazuju čak dva puta više nego muškarce

-Depresija ima tendenciju vraćanja. Posle prve depresivne episode postoji 50% mogućnosti da će se desiti ponovo, a posle druge ili treće epizode, procenat mogućeg ponavljanja je 80%-90%

Po podatcima Svetske zdravstvene organizacije, 2020. godine će depresija izbiti na prvo mesto po brojnosti onih koji od nje pate (a ispred kancera I kardio-vaskularnih bolesti)

 

Depresija i faktori rizika

Iako se depresija može desiti svakome, čak i u idealnim životnim uslovima, postoji par faktora koji mogu imati uticaj kao što su:

Genetika– sklonost depresiji može biti nasledna

Biohemija-promene u bio-hemiji mozga mogu izazvati promene ponašanja I mišljenja

Okruženje-izloženost psihičkom pritisku i maltretiranju može biti snažan depresivni “okidač”

Ličnost-osobe s niskim samo-pouzdanjem, pesimistične i podložne stresu češće pate od depresije

 

Lečenje depresije

Depresija se može lečiti, i 80%-90% onih koji započnu lečenje reaguju na tretmane I terapije.

Metode lečenja su raznovrsne, a koriste se i medikamenti, anti-depresivi koji se često kombinuju sa psiho-terapijom i različitim tehnikama samo-pomoći (kao što je recimo Mindfulness).

Mnoge klinike širom sveta, kao Univerzitetska klinika Oxford, preporučuju Mindfulness 8-nedeljni program kao deo terapije, ili kao jedinu potrebnu terapiju u lečenju depresije.

Mindfulness se pokazao kao posebno dobar u sprečavanju ponavljanja depresivnih epizoda, što se generalno smatra izlečenjem.

 

Kako pobediti depresiju vežbanjem Mindfulnessa?

Kroz Mindfulness trening se gradi veća svesnost o mislima I sposobnost ne-reaktivnog posmatranja sebe I okruženja, na otvoren način i bez suđenja.

Usmeravanje pažnje na sadašnji trenutak pomaže da se umesto mentalnog lutanja I stalnog, iscrpljujućeg unutrašnjeg dijaloga, pažnja usmeri na živo, ne-naporno I postojeće iskustvo.

Već tokom trajanja 8-nedeljnog Mindfulness kursa mogu se uočiti mnoge pozitivne promene, naučiti I usvojiti metode I tehnike koje se potom primenjuju u svakodnevnom životu.

Kroz trening svesne pažnje dešava sa promena u načinu na koji se doživljava svet, što predstavlja put za lečenje depresije.

 

Višegodišnje istraživanje Ministarstva za brigu o veteranima koje je obuhvatilo veliki broj ispitanika sa simptomina depresije I PTSD,  pokazuje da svaki oblik mindfulness treninga u poređenju sa drugim oblicima lečenja daje ubedljivo najbolje rezultate (Evidence map of mindfulness, Evidence based synthesis program center 2014.).

Takođe, u jednoj od mnogih  studija u publikaciji “The Lancet” su objavljeni podatci koji pokazuju da Mindfulness pomaže kod simptoma depresije podjednako efikasno kao i antidepresivi.

0 replies
Leave a Reply
Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *