Kako pobediti depresiju?

Kako pobediti depresiju

Broj osoba koje pate od depresije je u stalnom porastu. U zavisnosti od vrste depresije, mogu se razlikovati neki simptomi depresije, kao i lekovi za depresiju.

Znakovi depresije

U nekim slučajevima se depresija pojavljuje u vidu talasa koji potpuno preplavi i promeni ljudski život.  Skoro da se pojavi preko noći bez jasnih, vidljivih i upozoravajućih znakova depresije.

U drugom slučaju prvi znaci depresije se pojavljuju samo povremeno, nalik epizodama, koje traju neko vreme I potom prolaze, ali se nažalost iznova vraćaju.

Bilo da je u pitanju prvi ili drugi  slučaj, ukoliko se depresija pojavljuje u periodu dužem od dve godine, smatra se da je reč o depresivnom poremećaju.

Depresivni poremećaj u svakom slučaju treba ozbiljno shvatiti, i lečiti.

Vrste depresije

Ponekad specifični periodi ili izazovi u životu mogu predstavljati “okidač” kada su pitanju različiti oblici depresije.

Različite životne okolnosti kao što su gubitak bliske osobe, promena posla, prolazak kroz traumatična iskustva, gubitak partnera ili prirodne katastrofe neki su od najčešćih  razloga za razvoj depresije.

Ali postoje i drugačiji oblici depresije.

Recimo, u određenim delovima sveta u kojima nema dovoljno sunčeve svetlosti postoji takozvani “sezonski depresivni poremećaj”, jer svetlost, posebno kod osetljivih osoba, značajno utiče na raspoloženje. Depresivne episode se u tom slučaju uglavnom pojavljuju tokom zime, i mogu čak i potpuno nestati tokom ostalih godišnjih doba. Svetlosna terapija se pokazala kao dobar način lečenja ovog oblika depresije.

Postporođajna depresija

Mnoge majke prolaze kroz poseban oblik depresije koji je izazvan velikim hormonskim promenama posle rođenja deteta. Posle perioda prvog privikavanja na prinovu, mogu se pojaviti zbunjujuće emocije i misli. U suštini to je potpuno prirodno, s obzirom na veliku promenu koja se desi u životu jedne žene kada postane majka.

Postporođajna depresija se pojavljuje kod oko 80-90 procenata majki, u periodu prve nedelje posle porođaja. U nekim slučajevima su simptomi vrlo blagi, skoro neprimetni a u nekim slučajevima ne.

Simptomi-posporođajne depresije

Najčešći simptomi su:

  • umor
  • poremećaj spavanja
  • tuga
  • nagle promene raspoloženja

Ovi simptomi obično prolaze posle nekoliko nedelja, i nije potreban nikakav poseban tretman osim što više odmora, sna i boravka na svežem vazduhu. Može biti od velike pomoći za ženu ukoliko mogućnosti dozvoljavaju, da odvoji za sebe neko vreme, nekoliko sati na primer, i provede ga onako kako je imala običaj pre rođenja deteta. To stvara mogućnost lakšeg privikavanja na nove uslove, bez često uznemiravajućeg osećaja da je život potpuno “okrenut naglavačke”.

Ostali, teži oblici depresije

Postoje i ređi, i znatno kompleksniji oblici depresije kao što su bipolarni poremećaj ili manična depresija. Takođe, kada su ovi oblici depresije praćeni halucinacijama i paranojom, smatra se da je u pitanju psihotična depresija, jedan od najtežih oblika depresije.

Kako izaći iz depresije?

Postoji nekoliko koraka koji mogu pomoći u odgovoru na pitanje kako pobediti depresiju.

-Naučimo što je više moguće o svom tipu depresije. Važno je znati  da li u „pozadini“ postoji neki zdravstveni problem. Ako postoji, svakako ga je potrebno prvo lečiti. Određeni zdravstveni problemi ili debalans u funcionisanju organa mogu biti razlozi za početak depresije. Često se dešava da u ovom slučaju, kada se izleči osnovni uzrok  ili se stavi pod kontrolu – i znaci depresije se povlače.

Oboljenja kao što su : diabetes, bolesti srca, artritis, bolesti bubrega, HIV/AIDS, lupus, MS, Hypo funkcija tiroidne žlezde, mogu biti pogodno tlo ili uzrok za razvoj depresije.

Takođe, „dubina“ depresije znatno utiče na to koliko i na koji način će se lečenje odvijati.

-Nekad je potrebno vreme  za pronalaženje pravog tretmana. Ponekad je to proces traganja koji podrazumeva veći broj pokušaja. Možda ćemo se odlučiti za prirodne metode kao što je Mindfulness.

Možda se desi da se prilikom traženja terapeuta, promeni nekoliko – do pronalaženja pravog.

U nekim slučajevima se počne s lekovima, a zatim shvati da je umesto njih potreban samo čas joge ili sat vremena šetnje.

Dobro je biti otvoren za različite mogućnosti, prilagodljiv i spreman na promene.

-U slučaju da su anti-depresivi način lečenja, dobro je oslanjati se na njih potpuno.

Iako lekovi za depresiju mogu biti od pomoći kada su u pitanju simptomi depresije,  nisu najbolji izbor za dugotrajnu upotrebu.

Drugi tretmani, kao što su recimo Mindfulness trening, vežbanje joge ili psiho-terapija, mogu biti podjednako efikasni, a nemaju propratne efekte.

Ako se  ipak odlučimo za lekove, dobro je setiti se da lekovi mnogo bolje deluju kada uvedemo promene u svoj život koje će nam doneti zdraviji životni stil.

Više o prvim koracima koje je dobro preduzeti  u ovom pravcu možete pročitati u tekstu  Depresija- lecenje bez lekova.

Potražite podršku okruženja. Što je veća povezanost sa okruženjem, to je manja mogućnost da osećaj  tuge i izolovanosti raste.

Traženje pomoći od svog okruženja nije izraz slabosti i ne znači da se time opterećuju drugi. Ponekad, samo jedan razgovor sa nekim može biti od ogromne pomoći.

Lečenje depresije traži vreme i posvećenost. Lečenje depresije, kao i mnogo toga u životu, ima svoje uspune i svoje padove.

Najbolji lek za depresiju mora da sadrži i dva najvažnija sastojka, a to su otvorenost i strpljenje.

0 replies
Leave a Reply
Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *